‘Wij weten wat er van de toekomstige IB’er wordt gevraagd’

Jeroen van Tongeren
Jeroen van Tongeren Huidige functie: directeur Inschool Academie sinds 2017 

Zoals veel mensen van OOG begon ook Jeroen van Tongeren voor de klas. Hij maakte daar een carrière als intern begeleider, lid van het managementteam en schoolleider. Uiteindelijk maakte hij de overstap naar de adviespraktijk. Tien jaar lang reisde hij van school naar school om onderwijsteams te leren hoe het beter kon. “Op een ­gegeven moment begon ik me wel een beetje de ‘crazy consultant’ te voelen: Je komt, doet een project en je bent weer weg. Ik miste de trainersrol. Ik miste het werken in een team en ik miste het leidinggeven.” 
Bij het samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek deed hij 6 jaar geleden een project over hoogbegaafdheid. Dick Rasenberg was toen interim-bestuurder van het samenwerkingsverband. Dick zette Jeroen van Tongeren samen met Tijl Koenderink op de bühne met een verhaal om de extra ondersteuning voor hoogbegaafden lokaal te organiseren. “Na afloop vroeg Dick: kun je nog even blijven? Hij kwam vrij snel tot de kern: of ik directeur wilde worden van Inschool Academie. Voor mij was het een goed ­moment.” 

Veel potentieel

Jeroens eerste analyse van OOG en Inschool Academie was best confronterend: “Wat is er veel potentieel, maar wat gebruiken jullie dat weinig! Ik zag dat de samenwerking tussen de bedrijfsonderdelen zoveel beter kon. Van beleidsmakers tot administrateurs en trainers, ze waren allemaal in huis. Alleen de verbindingen ontbraken. Daar wilde ik aan bijdragen.”
Inschool Academie ziet hij als een verzameling professio­nals die inhoudelijk een passie en missie delen. In het commerciële zit het spanningsveld. Onderwijsmensen zijn niet gewend om commercieel te denken. “Toch is het goed te verdedigen om als organisatie wat hogere tarieven te ­rekenen dan een zzp’er die werkt vanuit de woonkamer. Je huurt een team in, geen losse adviseur.”

‘Ik ben geïnteresseerd in de kilometers die je hebt gemaakt, de bouwstenen die je hebt verzameld.’

‘Je moet mensen kunnen lezen’

Waar hij naar zoekt zijn mensen die voor een groep kunnen staan, die kunnen analyseren wat er gebeurt op alle niveaus, die verbanden kunnen leggen een conclusies ­kunnen trekken, die de boven- én onderstroom kunnen ­benoemen binnen teams. “Je moet goed mensen kunnen lezen, daar komt het op neer. Dat moet in je zitten, het zit niet zozeer in je opleiding. Ik ben geïnteresseerd in de ­kilometers die je hebt gemaakt, de bouwstenen die je hebt verzameld.”
De praktijk is altijd de basis. Inschool Academie werkt niet voor organisaties met een specifieke onderwijsvisie, maar dient het gehele onderwijsveld. “Onze expertise vindt zijn oorsprong in passend onderwijs. We geloven in het eigenaarschap van leerlingen, in begrippen als persoonsvorming en socialisatie, naast kwalificatie.”

De recente fusie met Novilo, dat meer gespecialiseerd is in opleidingen op het gebied van hoogbegaafdheid, biedt een kans op grotere schaal te gaan werken. De core business van Inschool Academie blijven de opleidingen Intern ­Begeleider en Coördinator Passend Onderwijs. “Door onze actuele expertise en ons brede netwerk weten we wat er gaat veranderen en weten we ook wat er van de toekomstige IB’er wordt gevraagd. Mede dankzij onze thuisbasis bij OOG lukt het ons om net steeds een stuk voor de ­troepen uit te lopen.”

Top