‘In goed onderwijs staat de leerkracht centraal’

Peter Lakke

Peter Lakke
Huidige functie: directeur bij INNOORD, eigenaar Pollanentheater Amsterdam 
Relatie met OOG: adviseur, oprichter en eerste directeur Inschool Academie (2006-2016)   

Als Dick Rasenberg je eenmaal in het ­vizier heeft en je uitnodigt om een hapje te gaan eten, dan betekent dat meestal dat je binnenkort een andere baan hebt.” Peter Lakke werkte als interim-directeur in het basisonderwijs toen hij Dick ontmoette. Bij OOG werd zijn werkveld breder. Zo mocht hij samen met Gerard van de Burgwal een grote klus doen in Rotterdam: verzorgen van ­trainingen aan de buurtmakelaars aldaar.  

Met Inschool Academie, als opvolger van April, wilden ze de scholen in, waar OOG tot nu toe voornamelijk buiten de school opereerde, op bestuursniveau. “Daarmee werd ons aanbod compleet: we konden nu scholing verzorgen voor teams, voor directeuren, IB’ers.” 

“Het mooiste product dat we gemaakt hebben was de opleiding excellente leerkracht. Twee jaar lang gingen we met groepen van vijftien uiterst gemotiveerde leerkrachten aan de slag om een volgende stap in hun carrière te ­zetten. We werkten voor deze opleiding samen met twee partnerbureaus uit Limburg en Rotterdam. Ieder bedrijf verzorgde zijn eigen module. De kracht van de opleiding was dat we begrepen wat goed onderwijs inhoudt. In goed onderwijs staat de leerkracht centraal. Het gaat om zijn of haar denken en handelen. We hielden leerkrachten een spiegel voor. We keken mee in de klas en gaven daar de handvatten om nog beter les te kunnen geven.” 

‘Het mooiste product dat we gemaakt hebben was de opleiding excellente leerkracht.’

Humor en intelligentie

Een van de leukste dingen om te doen vond hij het scouten van mensen die bij Inschool zouden passen. “In tien minuten heb je door of iemand geschikt is of niet. Het gaat erom of ze een beetje positief in het leven staan, of ze humor hebben, en een zekere intelligentie en creativiteit. Ze moeten iets nieuws kunnen brengen in een team. Als je allemaal hetzelfde bent, wordt het heel vervelend.”
Assessments heeft hij ook veel afgenomen, mensen ­helpen inzien dat ze beter wat anders kunnen gaan doen. “Het is beter dat ze dat van een externe horen zodat hun dossier op een positieve manier kan worden afgesloten.” 

Terug de scholen in

Na een jaar of tien bij OOG/Inschool begon hij te merken dat hij zichzelf aan het herhalen was. “Bij de opleiding ICT-coach draaide ik voor de zoveelste keer hetzelfde riedeltje af. De deelnemers zeiden na afloop dat ze een geweldige dag hadden gehad maar bij mij begon het te wringen.”
Wat hij eigenlijk weer wilde, merkte hij, was terug de scholen in. Via een interim-klus als schoolleider, maakte hij de overstap naar het Amsterdamse schoolbestuur INNOORD. In de documentaireserie Klassen konden we hem aan daar het werk zien als directeur van OBS de Weidevogel.
Lesgeven gaat hij vast ook wel weer. “Ik mis het wel om met een groep leerkrachten aan de slag te gaan, om met teams te werken. Waar ik goed in ben is vanuit enthousiasme mensen beter maken op de inhoud. Als dat lukt, is dat voor mij echt een cadeautje.”

Top